8 KROKÓW DO WŁASNEJ RESTAURACJI

Marzysz o własnej restauracji? Chcesz otworzyć kawiarnie? Podpowiemy Ci jak w 8 prostych krokach to zrobić.

KROK 1

DOBRY PLAN czyli BIZNESPLAN – to podstawa, od której należy zacząć planowanie swojej inwestycji. Powinien zawierać pomysł i profil działalności (jaki lokal chcemy otworzyć: kawiarnię, restaurację, cukiernię) oraz analizy rynkowe, konkurencji i grupy docelowej, do której skierowana będzie nasza oferta.

KROK 2

TROCHĘ O FINANSACH czyli FINANSOWANIE – to kolejne ważne zagadnienie, z którym musi zmierzyć się przyszły restaurator. Skąd pozyskać środki na ten cel, zarówno na zakup/wynajem lokalu, sprzętu jaki i w długim okresie na bieżące wydatki związane z prowadzeniem działalności. Czy będą to własne środki (oszczędności), czy kredyt a może dofinansowanie ze środków unijnych? Jakie wydatki planowane są w pierwszym roku działalności?

KROK 3

GARŚĆ INFORMACJI O FORMALNOŚCIACH – niełatwe, ale absolutnie konieczne zadanie dla przyszłego restauratora. Dla osób, które nie mają założonej działalności gospodarczej i restauracja będzie ich pierwszą firmą, czeka sporo formalności do załatwienia. Należy udać się do urzędów i wypełnić odpowiednie dokumenty dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego. Ponadto, nasza restauracja od tej pory musi spełniać określone wymogi BHP, SANEPID, Ochrony Przeciwpożarowej, Inspektora Nadzoru Budowlanego. Jeśli chcemy w lokalu sprzedawać alkohol, należy dopełnić formalności związane z koncesją.

KROK 4

KILKA SŁÓW O LOKALU – kupić, wynająć, zbudować – takie trzy opcje ma do wyboru nasz przyszły restaurator. Każda z nich wiąże się z nakładami finansowymi, które należy uwzględnić w KROKU 1 czyli w biznesplanie. Niezależnie od wybranej opcji musi dopełnić formalności z nimi związane. Warto dobrze przemyśleć lokalizację, która odgrywa bardzo ważną rolę w powodzeniu całego przedsięwzięcia. Dostosować ją do profilu działalności oraz środków finansowych jakimi dysponuje inwestor. Lokale w centrum miasta są częściej odwiedzane, ale i droższe. Te zlokalizowane na peryferiach miasta są tańsze, ale wymagają większych nakładów na reklamę i promocję. Zgodnie z przepisami lokal serwujący alkohol nie może sąsiadować bezpośrednio ze szkołą czy kościołem. Kupując, wynajmując lub budując lokal należy pamiętać, żeby układ pomieszczeń, instalacje były  przystosowane do prowadzenia restauracji zgodnie z wymaganiami instytucji wspomnianymi w KROKU 3.

KROK 5

DOBRE WNĘTRZE – jeżeli nasz przyszły restaurator dotarł do tego punktu, znaczy że jest na półmetku do osiągnięcia zamierzonego celu. Ma już lokal i szereg dopełnionych formalności. Czas skupić się na przyjemnych aspektach otwierania restauracji i pomyśleć o wystroju lokalu oraz jego wyposażeniu. Wystrój powinien być dobrany do profilu restauracji, zawierać myśl przewodnią i być spójny. Należy pamiętać również o technologicznej części całego przedsięwzięcia czyli o wyposażeniu zaplecza kuchennego. Dobór odpowiednich urządzeń w dużym stopniu przekłada się na jakość i szybkość obsługi. Warto zainwestować w sprzęt dobrych, znanych i doświadczonych na rynku producentów urządzeń i mebli gastronomicznych.

KROK 6

DOBRE SMAKI – czyli wybór dostawców i producentów żywności. Warto postawić na świeże i dobrej jakości produkty. Jeżeli zależy nam na zadowolonych klientach i rekomendacji, nie oszczędzajmy kupując tańsze i gorsze jakościowo zamienniki. Wprowadzajmy nowości kulinarne, urozmaicajmy menu w zależności od pory roku lub sezonowości danego produktu.

KROK 7

PERSONEL – restauracje tworzą ludzie w niej pracujący. Należy pamiętać, że wspaniałe i smaczne jedzenie to zasługa dobrego szefa kuchni. Dzięki jego talentowi restauracja będzie chętnie odwiedzana i szybko zajmie wysokie miejsce na kulinarnej mapie.  Szalenie ważny jest również dobór pozostałego personelu, czyli kelnerów. Powinni odznaczać się wysoką kulturą osobistą, być mili i uprzejmi. Oni również tworzą klimat restauracji. Wszyscy pracownicy powinni posiadać książeczkę zdrowia wydawaną przez SANEPID z aktualnymi badaniami.

KROK 8

REKLAMA I PROMOCJA – restauracja już działa, jedzenie pierwsza klasa, wystrój cieszy oko a klientów brak… warto pomyśleć o reklamie i promocji. Do dyspozycji młody doświadczeniem restaurator ma wiele narzędzi reklamowych. Zadbajmy  o nasz wizerunek w Internecie, na początku załóżmy darmowy profil na Facebooku. W miarę rozwoju naszej działalności warto pomyśleć o stworzeniu strony Internetowej z aktualnym menu, promocjami. Tradycyjne ulotki, bilbordy i banery reklamowe również mogą być pomocne w promowaniu naszej restauracji.

Restauracja jest jak mechanizm w zegarku. Składa się z małych trybików, które współpracują ze sobą. Jeżeli jeden z nich nie działa jak należy, cały mechanizm może ulec uszkodzeniu. Tajemnicą sukcesu jest dbałość o detale oraz odpowiednie nastawienie i zaangażowanie właściciela restauracji jaki i personelu w niej pracującego.

Życzymy powodzenia!

Dział obsługi klientów
tel. (+48) 022 336 90 39
fax (+48) 022 336 90 09

Recepcja
tel. (+48) 022 336 90 00

TANAKE
SHOWROOM i sklep stacjonarny
ul. Puławska 426
02-884 Warszawa
mazowieckie
Zobacz na mapie >